Etykieta

Informacje na etykiecie

Etykieta na butelce wina jest jego wizytówką. Przekazuje ona wiele informacji, które są istotne przy zakupie wina.

Na etykiecie znajdują się informacje ważne dla sprzedaży wina: rocznik, odmiana, pochodzenie, klasa jakości, rodzaj wina, określenie smaku, zawartości alkoholu, nazwa producenta, urzędowy numer kontrolny. 

Zamieszczenie niektórych z tych informacji jest wymagane przepisami, pozostałych dobrowolne. Obligatoryjne w przypadku niemieckich win jakościowych bądź win jakościowych z wyróżnikiem jest podanie klasy jakości oraz regionu uprawy, z którego pochodzi. Dodatkowo można na etykiecie dokładniej określić miejsce pochodzenia wina, poprzez podanie miejscowości i położenia winnicy. Ponadto na etykiecie należy podać urzędowy numer kontrolny, nazwę producenta bądź miejsca butelkowania, zawartość alkoholu w procentach oraz pojemność butelki. Dozwolone jest podawanie ilości cukru resztkowego, jednak jest to rzadko praktykowane. Rocznik można podawać tylko wtedy, jeżeli przynajmniej 85% wina pochodzi ze zbiorów danego rocznika. Określenie odmiany jest dozwolone, tylko wówczas, jeżeli 85% winogron, z których wyprodukowano dane wino, należy właśnie do tej odmiany i tym samym ma wpływ na smak wina. Można podać do trzech odmian winogron, pod warunkiem, że wino w stu procentach zostało z nich wyprodukowane. Odmiany te podaje się w kolejności zależnej od ich procentowego udziału, począwszy od najsilniej reprezentowanej.


Zróżnicowane wskazówki na etykiecie działają w zasadzie na korzyść konsumenta. Z drugiej strony u wielu konsumentów, którym nikt nie doradza podczas podejmowania decyzji, nadmiar informacji może wywołać uczucie niepewności. 

Co ułatwia orientację: urzędowy numer kontrolny jest gwarancją zachowania minimalnych wymogów jakościowych w tym samym stopniu, co (renomowana) nazwa producenta. Odmiana wpływa na zapach i smak wina w tym samym stopniu, co jego styl, który w przypadku win wytrawnych i półwytrawnych przeważnie podawany jest na etykiecie. Położenie winnicy to także informacja ułatwiająca orientację, ale ma ona znaczenie raczej dla znawców. Różni producenci mogą w winnicach położonych w tym samym miejscu wyprodukować całkowicie odmienne wina. 

Od dłuższego czasu producenci starają się nie zamieszczać zbyt wielu informacji na etykiecie, zgodnie z dewizą zachowania przejrzystości. Niektórzy producenci opatrują swoje wina etykietami zawierającymi informacje o producencie, stylu wina i odmianie, rezygnując ze szczegółów dotyczących położenia winnicy. Inni zamieszczają informacje dodatkowe na kontretykiecie, aby całość była bardziej przejrzysta. Od kilku lat etykiety wina nabierają dodatkowej wartości dzięki swym nowym ciekawym wzorom. Nowoczesne projekty graficzne etykiet świadczą o tym, że niemieccy winiarze podążają za modą.